Freja Loeb


Udover elskov og frugtbarhed blev hun associeret med død, krig, magi, profeti og rigdom ligesom der er uklare forbindelser til valkyrierne;Holtsmark (1989) s. 94 fx fortælles det at hun delte valen med Odin, så halvdelen af de døde kommer til hendes gård Folkvang, mens den anden halvdel kom til Valhalla.''Gylfaginning'' & ''Grímnismál'' Hun blev også tilskrevet oprindelsen til sejd.''Heimskringla''. Der er ikke overleveret nogen myter, hvor Freja er hovedperson, men kenninge i skjaldedigte og mytefragmenter i andre tekster tolkes som tegn på, at der har eksisteret flere. Hun tilhører vane (nordisk mytologi)|vanernes slægt, er søster til frugtbarhedsguden Frej og barn af Njord. Efter den Krigen mellem aser og vaner|store krig mellem aser og vaner blev hun, sammen med Njord og Frej, udvekslet som gidsel og kom til at bo blandt aserne. Hun lærte dem sejdkunsten. Hendes mand hedder Od, men han beskrives som fraværende. Fil:Freyja in silver.jpg|thumb|right|Et sølvsmykke, der sandsynligvis afbilder Freja. Udstillet på Nationalmuseet i Stockholm. I de skriftlige overleveringer associeres Freja ofte med guld, og hun ejer halssmykket Brísingamen.Steinsland (2005) s. 158 I nordisk kultur var rigdom og frugtbarhed nært forbundet, og hendes glæde for guld og smykker afspejlede hendes funktion som frugtbarhedsgud. Hun beskrives også som den skønneste af alle gudinder, og menneskene bad til hende for lykke og kærlighed,Steinsland, G. & Meulengracht Sørensen, P. (1998); ''Människor och makter i vikingarnas värld''. ISBN 91-7324-591-7 p.72 for assistance i forbindelse med fødsler,Viktor Eydberg ; ''Oddrúnargrátr'' ifølge ''Undersökningar i Germanisk Mythologi'' (1889) samt for en god høst.Ebbe Schön; ''Asa-Tors hammare, Gudar och jättar i tro och tradition'' Hendes eros betyder, at hun begæres af både dværg (mytologi)|dværge og jætter.